Elevatortalen kræver øvelse

To minutters snak om dine kompetencer og din passion i mødet med potentielle arbejdsgivere eller netværks-personer kan gøre en stor forskel, når karrieren skal skydes i gang. En såkaldt elevatortale skal ikke vare mere end to minutter. Så vær klar med få tydelige budskaber, som modtageren kan huske bagefter.

I en tid med et stigende antal højtuddannede på arbejdsmarkedet, er det væsentlig at fremhæve de personlige kompetencer i jagten på karrieremuligheder. Det mener Key Account Manager hos Akademikernes Birgitte Schierning, der holder kurser i personlig branding.

– Det er lettest at brænde igennem, hvis du fortæller om noget, du er begejstret for. Så får din fortælling mere kant og bliver husket, når du har forladt rummet, siger Birgitte Schierning og påpeger, at elevatortalen ikke må rumme mere end 3 til 4 budskaber, som til gengæld skal være klokkeklare.

Men ét er ordene og indholdet i elevatortalen. Noget andet er stemmeføring og kropssprog.
– Faktisk udgør ordene kun 7 procent af modtagerens samlede indtryk. Dit kropssprog udgør 55 procent, og stemmeføring udgør 38 procent, når du giver udtryk for holdninger.

Derfor er det vigtigt at øve elevatortalen, for du skal virke afslappet og naturlig. Og når du begynder at arbejde med talen, er det oplagt at træne den foran en ven hver dag, siger hun om vejen til en afslappet fortælling, hvor fokus er rettet mod modtageren.

– Det handler om at kende dit budskab så godt, at du har overskud til at have øjenkontakt og være nærværende.

Elevatortalen
• To minutters salgstale om dig selv
• Tag gerne udgangspunkt i noget konkret
• Brug 3 til 4 nøgleord, som modtageren skal kunne huske dig for bagefter
• Det giver kant, hvis du fortæller om noget, du brænder for
Husk at elevatortalen skal tilpasses den specifikke situation, så tag udgangspunkt i modtagerens behov og vælg først herefter hvilke kompetencer og historier, du skal fremhæve